Mi közünk a Fényhez?
A Janus
Pannonius Múzeum Természettudományi Osztálya állat- és növénytani gyűjteménnyel
rendelkezik, így leginkább a zoológia és botanika terén vannak kutatási
eredményei, feladatai. Angolszász terminológia szerint a hazai természettudományi múzeumok többsége a „Museum
of Natural History” kategóriába sorolhatóak, és nem vállalhatják fel
széleskörűen a Nyugat-Európában egyre népszerűbb „Sience Museum” feladatkörét.
Utóbbihoz biológus-muzeológusokon kívül fizikusokat és kémikusokat is kellene
foglalkoztatni, és e szakterületeknek megfelelő laboratóriumoknak is
rendelkezésre kellene állniuk. Ha ez nincs, akkor legalábbis szükséges lenne
egy olyan állandó kiállítás, ahol egyes fizikai törvényszerűségek önálló
kipróbálására is lehetőség nyílik, természetesen ismeretterjesztő
háttéranyaggal ellátva. Nálunk ezt a szerepet a „Csodák Palotája” típusú
népszerű, interaktív kiállítóhelyek kezdik ellátni egyre több helyszínen.
Nagyon sok olyan
témakör van azonban, mely áthidalja az egyes természettudományok közötti amúgy
sem éles határvonalakat – éppen ilyen a fény
is. A Fény Nemzetközi Éve így jó alkalmat adott arra, hogy egy humán
nézőpontból is nélkülözhetetlen környezeti tényező vizsgálata révén próbáljuk
meg összefüggéseiben láttatni a fizikai-kémiai és biológiai
törvényszerűségeket. nem titok hát, hogy „Fényfürkészek Felfedező-hete” címmel
indított tehetséggondozó témahét révén nem csak a részvevő gyerekek de a Janus
Pannonius Múzeum és a Tudatosan a Környezetünkért Egyesület, mint civil
szervezet részéről a szakmai előkészítést végző szakemberek látókörét is
szélesítették a felfedezett összefüggések, és a saját szakterületüknek (a
múzeum részéről a botanika és zoológia, a civil szervezet részéről a
környezetvédelem) fénnyel kapcsolatos tudásanyagában való alaposabb elmélyülés.
A civil partner tábori beszámolója itt olvasható
A biológiai oldaláról a biolumineszcencia – az élő szervezetek által termelt fény élettani hátterének, szerepének feltárása izgalmas, és korántsem közismert szakterület. Környezetvédő szemmel pedig ugyancsak komplex kérdés a fényszennyezés problematikája. Mindkét témakörnek vannak összefüggései a humán egészségtannal, mert míg a biolumineszcenciával kapcsolatos kutatások eredményeit a gyógyászatban, diagnosztikában használják, addig a fényszennyezés jelenségének emberi szervezetre káros élettani hatásait is újabban kezdik feltárni.
A biológiai oldaláról a biolumineszcencia – az élő szervezetek által termelt fény élettani hátterének, szerepének feltárása izgalmas, és korántsem közismert szakterület. Környezetvédő szemmel pedig ugyancsak komplex kérdés a fényszennyezés problematikája. Mindkét témakörnek vannak összefüggései a humán egészségtannal, mert míg a biolumineszcenciával kapcsolatos kutatások eredményeit a gyógyászatban, diagnosztikában használják, addig a fényszennyezés jelenségének emberi szervezetre káros élettani hatásait is újabban kezdik feltárni.
Összefogás, de miként?
Témahetünk során
a résztvevők először a fény fizikai tulajdonságait bemutató alapkísérleteket
próbálhatták ki, ismerkedve látásunk fizikai alapjaival is. Második napon már a
fizikai kísérletekkel fizikatanár közreműködő (Sebestyén Zoltán) vezetésével,
interaktív bemutató keretében ismerkedtek. Ezt követően a Leőwey Gimnázium korszerű
laborjában már párokban végezhették el a tanulói kísérleti eszközökkel (lencsekészletekkel)
az optikai kísérleteket. Ezt követően a múzeumi foglalkozások már kézműves-műhely
jellegűvé váltak: a tanult törvényszerűségek alapján egyszerű kísérleteket
végeztek, és játékos optikai eszközöket – kaleidoszkópot és periszkópot állítottak
össze.
A fény témahét kapcsán elmaradhatatlanok a csillagászat vonatkozásai: ezért a hét elején a Planetáriumba látogattunk el, ahol Gyenizse Péter (PTE TTK) ezúttal külön a mi csapatunk számára állított össze egy foglalkozást „Az Univerzum fényei” címmel. A témahét derekán következett az éjszakai túra, szakvezetéssel a zselici Csillagoségbolt-parkban. Felejthetetlen élmény volt, még távcső nélkül is.
Szombati zárórendezvényünk alkalmával pedig már a nagyközönség is hallhatta
azokat az ismereteket, melyeket résztvevőink elsajátítottak – és ezúttal a
távcsőbe is belepillanthattunk.
S a
természettudományok végszavaként ne felejtkezzünk meg két fontos biológiai
jelenség vizsgálatáról, mely a témahét programjai közt sorra került. A növények
csírázásának és növekedésének fény-függését vizsgáltuk „dobozba vetéses”
kísérlettel – sok gyermek számára ez volt a hét legtanulságosabb kísérlete,
naponta figyeltük a változást. A fénynek az állati életjelenségekre gyakorolt
hatását a múzeumi foglalkozáson a több
részvevő által ismert év élőlényei
témakörhöz kapcsoltan elemeztük.
Művészeti programok
A művészeti programok Pál Rita
grafikus és Völgyi Sándor természetfotós irányításával zajlottak.
A természetfotózás „hobbija”
önmagában is egyesíti a természetismeret és védelem, valamint a művészi
látásmód horizontjait. A gyerekek nem csak a fény jelentőségéről tanultak sokat
a természetfotózás titkainak megismerése közben, hanem az e tevékenységhez
szükséges türelem és kitartás nélkülözhetetlen (de ma kevésbé népszerű)
erényeit is tanulmányozhatták – „élő” példán, mely minden didaxist nélkülözött.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése