2020. január 4., szombat

Bőrönd-múzeum - a JPM Természettudományi Múzeumának szolgáltatása


Kísérlet bemutatása korábbi kitelepülés során
(téma: kőzetek világa)
Amíg nincs kiállításunk, azaz a költöztetés miatt 2019. szeptember 1-jétől "virtuális" múzeumként létezünk, foglalkozásinkat kitelepülős formában tudjuk megtartani. A JPM Természettudományi Múzeum eddigi kínálatában is szerepelt az utazó-múzeum lehetősége, és az iskolák-óvodák főként természetvédelmi jeles napok és projektnapok alkalmával vették igénybe a lehetőséget, akár egy délelőtt során 3-4 csoport/osztály számára is.

Válogatás a Mit mesél az erdő? bőrönd-múzeumos foglalkozás
könnyen szállítható eszköztárából.

A Bőrönd-múzeum "műfajára" a tanév egyes időszakaiban nagy a kereslet, mivel időt és pénzt takarít meg az oktatási intézmények számára (belépőt nem, csak foglalkozásdíjat és kitelepülési díjat kell fizetni érte), a kiállítás adottságait, lehetőségeit és atmoszféráját azonban nem pótolhatja. Nyilvánvaló hasznosságával mégis egy kis örömöt jelent a gyűjtemény és kiállítás sorsának hosszan húzódó kálváriája okozta "ürömünkben".


A SÚLYOS KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK ÉS ÖKOLÓGIAI KOCKÁZATOK KORSZAKÁBAN NEM LENNE SZERENCSÉS FORDULAT, HA A KÖRNYEZETI NEVELÉS KEVÉS MÚZEUMI MENTSVÁRAINAK EGYIKÉT HOSSZÚ TÁVON KÉNYSZER-SZÜNETELÉSRE ÍTÉLNÉK. Azon dolgozunk, hogy megtaláljuk a módját annak, hogy munkánk nehezített körülmények között is folytatható legyen.

Az iskolai helyszínen kisebb részben gyűjteményi anyagot használunk szemléltetésre, nagyobb részben azonban saját gyűjtésű, illetve felajánlások révén szerzett, és saját készítésű kellékekkel vonulunk ki az iskolákba.
A Bőrönd-múzeum módszertanát az egyes természeti tárgyak felértékelődése jellemzi: természetesen viszünk magunkkal tudományos eszközöket (mikroszkóp, lupe) játékos kellékeket (párosító, memória, képfelismerő, kirakó stb.), de azt tapasztaljuk, hogy a az iskola "neutrális" környezetében sokszor nagyobb jelentőséget és "varázst" tulajdonítanak a gyerekek egy-egy ritkábban látható természeti tárgynak (szarvnak, koponyának, ásványnak, kövületnek) mint a múzeumi közegben. Ez a motiváció nagyobb  lehetőséget ad egy-egy tárgy aprólékosabb megfigyelésére, analizásálásra is.











A Bőrönd-múzeum jelenleg már nem csak jeles-napokra szól, őszi félévben kiadott kínálata itt olvasható:

https://www.jpm.hu/files/muzeumpedagogia/termszettud_foglalkozsok_utaz.pdf

A kínálat ősz végére kiegészült a madárvédelmi foglalkozásokkal és hamarosan további újdonságok várhatóak a téli és tavaszi szezonra, melyek ezen az oldalon is elérhetőek lesznek.

Az őszi félévben a legnépszerűbbnek a Mit mesél az őszi erdő? című foglalkozás bizonyult, mivel ez a környezetismereti tantárgyi tematikához és egyes projektnapok programjaihoz is jól illeszkedett.


A foglalkozás során először az erdő hangjait próbáljuk felismerni, majd a hangokhoz kapcsolódóan már csontokkal, koponyákkal, szarvakkal, agancsokkal is ismerkedünk, majd ezt követi a forgószínpados csoportmunka.





Általában négy-öt helyszínen más-más feladat és megfigyelni-való várja a gyerekeket,
 faismeret / tápláléklánc /nyomolvasás / rovarok /mikroszkóp témakörökben.

A csoport-forgó után kézműveskedéssel zárul a program, idén mindenki szarvasagancs-fejdíszt készíthetett.


Az őszi félévben még a következő természetismereti foglalkozásokat kérték tőlünk az iskolák:

TÉRKÉP A TÁJ  (a tájékozódás alapjai); A 2019-ES ÉV ÉLŐLÉNYEI; CSODÁLATOS ROVARVILÁG; MADÁRKARÁCSONY

ÉV ÉLŐLÉNYEI:
Havasi cincérek



Gólyatöcsök vonulása -  természetvédelmi kockázat-játék 
Rovarvizsgálat

MADÁRKARÁCSONY:

Tengelic jelmezben
Én csináltam, hazavihetem? - térbeli képeslap, madarakkal és fenyővel

Bejegyezte: Varga Ágnes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése