2020. május 3., vasárnap

JPM Jurassic Túraklub - túrák 2019-ben / 1. félév és Év Fája kampányunk

"Midőn ezt írtam, tiszta volt az ég.
Zöld ág virított a föld ormain.
Munkában élt az ember mint a hangya (...)"

(Vörösmarty Mihály)

Év Fája kampányunk első fotóinak egyike, klubtagjaink közreműködésével

Hogy mit lehet rólunk tudni? 2015-ben alakultunk...
Egy ifjúsági túraklub vagyunk a sok közül, jelenleg főként felsőtagozatos résztvevőkkel.
De talán vannak apró specialitásaink:
a teljes nevünk JPM Jurassic Családi Természetismereti- és Túraklub, mivel a szülők is csatlakoztak hozzánk, ésTermészettudományi Múzeum lévén, nagy hangsúlyt helyezünk Pécs környéke természeti értékeinek megismerésére. A gyerekek fajismerete észrevétlenül bővül a túrák során - nyári túratáborainkban csodálkozunk rá mindig,hol tartanak már a kevésbé "erdei" gyerekekhez képest:)
A mi túráinkon szabad: fára mászni, kincset keresni, rovarokat kíméletesen kézbe venni, télen jeget törni, nyáron patakban turkálni és járt utat a járatlanért elhagyni - ahol nem tiltják a természetvédelmi szabályok...
Titeket is várunk csapatunkba!

A 2019 - es év: szubjektív bevezető
A Természettudományi Múzeumban 2019 első féléve volt az utolsó békésnek mondható időszak a költözés előtt. Ekkor terveztük az évfordulós  Rihmer emlék-kiállítást (A Jégkor pécsi vándora), melyre a pályázaton elnyert csekély támogatás felhasználási lehetősége  hónapokkal csúszott ugyan (év elején a költségvetés elfogadása miatt nem használhatóak fel saját forrásaink), ami rendhagyó leállást eredményezett a kiállításépítésben. De akkor még csak sejtettük, hogy hamarosan egy nem igazán alaposan átgondolt költözési terv megvalósításának kálváriája kezdődik...:(

💚💚💚😢💚💚💚

A kiállítás, amit a Jurassic klub tagjai már tervezés közben is láthattak - méghozzá a farsangi találkozójukon, "éjszakai" látogatás keretében - tavasszal megnyílt, és szép számmal fogadott iskolás csoportokat. Egyre nehezedő körülmények között, de továbbra is (új pályázatokkal, tárgylásokkal) küzdünk a szakamailag  elfogadható múzeumi telephely megtartásáért, és a valaha remélt fejlesztésért.

A Jurassic Túraklub  túrái és programjai, 2019/ első félév

Januári túra:

Ebben az évben vált hagyományunkká, hogy a gyerekek is vezetnek egyes túrákat. Elég tapasztalatot szereztek a korábbi években, és természetes igényként merült fel a részükről, hogy ők tervezzenek meg számukra kedves útvonalakat, majd térképpel felszerelkezve maguk próbáljanak tájékozódni az útvonal során.
Első jelentkezőnk Keresztes Vajk volt, aki a túrát születésnapjának hetére tűzte ki:) Nagy szerencsénk volt a szép, napsütéses, havas idővel.

A Petőfi-aknától induló túra első látványos állomása a Köves-tetői Kilátó, mely korábban már egyik kedvencünkké vált.

Téli túrákon, megfelelő hőmérséklet esetén elmaradhatatlan terepi "fizikai kísérlet" a jég-próba, avagy jégtörés. Bár a többség 12 év feletti, ez a műfaj nem veszít a népszerűségéből:)
A túra végén a hosszúhetényi Hosszúkávé cukrászdában a túravezető és a résztvevők is elégedetten ihatták forró csokoládéjukat...

Február:

Farsang alkalmából a Természettudományi Múzeumban zajlott a csapat év-nyitó klubdélutánja, ahol a tagok vetítéses útibeszámolókat tartottak az elmúlt év családi és egyéni kalandozásairól. A program záró-attrakciója volt a zseblámpás leselkedés az  épülő "mamutos" időszaki kiállításban

Februári túra a Baranya Megyei Természetbarát Szövetséggel

A februári és márciusi programok előzményeihez tartozott, hogy 2018 májusában múzeumunk botanikusa kezdeményezésére a Jurassic túraklubbal jelöltük a Havi-hegyi mandulafát az Év Fája versenyen, és ősszel megnyertük a fával a hazai versenyt. 2019 februárjában zajlott a nagyon izgalmas és sok szervezéssel járó kampány, az európai cím elnyerésére. Ennek része volt a videófilm készítése, melyben többek között a Természetbarát Szövetség megyei elnöke, Tóth Klára is nyilatkozott.

Klári nénit annak kapcsán kértük fel a szereplésre, hogy saját ötlet alapján közös túra szervezését ajánlotta a fához, mely meg is valósult egy szép napos délelőttön, Remeterét - Lapis - Misina - Tettye útvonalon, kb. 50 fő részvételével.

A túra végén a résztvevők természetbarátokkal megismertettük a kampány múltját és céljait, és együtt drukkoltunk a győzelemért - hatásosan!😊 Köszönjük a túravezetést és a közös program ötletét Klári néninek! Hagyomány-teremtő céllal 2020-ban is megszerveztük a Madulafa-túrát.

A mandulafa promóciós kisfilmje, pécsi neves emberek interjúival,

a címre kattintva megtekinthető: Havihegyi Szubjektív

Márciusi győzelem

Bár nyilvánosan nem volt bejelenthető, a szervezők már március elején sugallták, hogy erősen ajánlják a kiutazást a brüsszeli díjkiosztóra. Ennek finanszírozását eleinte nem volt könnyű előteremteni, de végül a klubtagok közül a legaktívabb család két képviselője, és a klubvezető kiutazását sikerült megoldani. Ezúton is köszönjük a támogatást a Létaker KFT-nek, a Baranya Megyei Termelőszövetkezetek Szövetségének, és az Ökováros-Ökorégió Alapítványnak, valamint annak a magát megnevezni nem akaró magánszemélynek, aki elsőként ajánlotta fel támogatását az utazáshoz!
Hazatérve Pécsett, a mandulafa alatt városi összefogással szervezett kis ünnepség várt bennünket, ahol egyúttal a mandulafa-rajzpályázat díjait is kiosztottuk.

Képek a díjkiosztóról:

A pécsi ünnepségről:

Köszönjük a tortát az Ökováros-Ökorégió Alapítvány munkaközösségének!

Márciusi túra

A márciusi túra Vas Gergő klubtársunké volt: ő tervezte az útvonalat, melynek fő célpontja a gyerekek által mindig is kedvelt Melegmány-völgy volt.

A legszebb időszakot választottuk:
gyönyörűek voltak a medvehagymás völgyek.

Megálltunk pihenni Pista bácsi pihenőjénél:)

Április túra

Az áprilisi túra vezetője és tervezője Máthé Balázs volt. Kedvenc Jakab-hegyére látogattunk, a Szuadó-völgy felől közelítve, majd a kővágószőlősi presszóba megérkezve.

Kezdtük az árnyas völgyekben:

A jakabhegyi pihenőnkön néhányan a fa tetején ebédeltek:)

Majd folytattuk a napsugaras sziklákon:

S befejeztük a megérdemelt jutalommal:

Májusi túra

Májusban Madarak és fák napja alkalmából Fülemüle-túrát szerveztünk. Induláskor a vihar vészt jóslóan kerülgetett bennünket, de szerencsésen kikerültük.

Kisbenedek Tibor muzeológus kollégánk is részt vett az esti órákban induló programon, segítségével hangfelvő eszközökkel próbáltuk rögzíteni a madarak és rovarok esti hangjait.

Az Éger-tetőről indultunk és a Jakab-hegy oldalának vadregényes szintútján érkeztünk meg Cserkútra, hogy az ottani bokrosokban tanyázó fülemüléket hallgassuk.

Fülemülét ezúttal keveset hallgathattunk, de a gyönyörű idő, az erdő alkonyi szépsége, és néhány útközben talált, érdekes rovar kárpótolt.

Júniusi tanév-záró bicaj-túra

Régi vágya volt a gyerekeknek egy közös bicaj-túra. Bence és Keve ötletekén ez is megvalósult végül - kicsit szelidített útvonalon: Villánytól Bólyig és vissza, nagyon szép tájon és túlnyomórészt jó állapotban lévő bicikliúton tettük meg az utat. Pécsről Villányba előzetes helyfoglalással, a piros kis motorvonattal utaztattuk le a bicikliket és magunkat.

A fenti képek a bólyi gazdaság környékén készültek. Kis kápolna mellett pihentünk, és az udvarban régi gépek kiállítását fedezték fel a srácok.

Visszafelé is jól bírtuk az iramot.

Kisjakabfalva gyönyőrű település felújított sváb lakóházakkal.
A nemzetiségi tájházat is alkalmunk nyílt meglátogatni.
Tanulságos, hogy az egyik szoba az egykor itt élt svábok, a másik a betelepített felvidékiek bútorzatával van berendezve.
Különleges a mennyezetfreskó, és a két nemzetiség jellegzetes,  polgári stílusú bútorai.

Sajnos több defektünk is volt menet közben. Szerencsénk azonban most sem hagyott el: a jól felkészült és kis akadályoktól vissza nem rettenő apukák gyülekezete hatékonyan kezelte a problémákat!
Ez a túra felkészítést jelentett nyári biciklis táborunkra, fizikai és technikai értelemben is.

Válogatás a túráink során látott és fotózott élővilágból

Tegzeslárva lakócsöve, és a lakócső eleven lakója

(Melegmány-völgy)

Tavaszi héricsek a Tubes-gerinc alatt

Éjjeli pávaszem a Jakab-hegyen

Gyalogcincér - "cincogását" hallja, aki jól fülel:)

Köszönjük a fotókat Máthé Tamásnak, a januári túra képeit Cserni Zsófiának!

Beszámolónkat hamarosan folytatjuk, 2019 második félévével...